Nytt Erasmus+ samarbetsavtal med TU Dortmund

Newmaninstitutet har undertecknat ett Erasmus+ samarbetsavtal med Tekniska Universitetet i Dortmund, Tyskland. Avtalet avser både student- och lärarutbyte inom filosofi och teologi. Teologi- och filosofiutbildningen på TU Dortmund är främst inriktad på lärarutbildningen. De första utbytesstudenterna från Dortmund förväntas studera på Newmaninstitutet från och med HT 2017. Samtidigt kan också studenter och medarbetare på Newmaninstitutet söka Erasmus+ stipendier för student- och lärarutbyte med vår nye samarbetspartner i Tyskland.

 

Den empatiska människan

Vad är empati, och hur är den förankrad i vår fysiologi och psykologi?  Glenn Haegerstam, medicine doktor och författare till boken Den empatiska människan ger i detta föredrag en presentation av människans empatiska förmåga ur ett medicinskt, psykologiskt och filosofiskt perspektiv.

Måndag 27 mars kl.19.00 i Newmaninstitutets aula, Slottsgränd 6.

För mer information, se Facebooksidan: www.facebook.com/www.cusanus.se

Alla varmt välkomna!

Fortsätt läsa ”Den empatiska människan”

Hjärnan och medvetandet

Hur man ska förstå relationen mellan hjärnan och medvetandet är en av de mest spännande och utmanande frågorna som finns vad gäller människans natur. I detta föredrag leder oss Peter Århem, professor vid institutionen för neurovetenskap på Karolinska Institutet, in i detta spännande område.
Hur förhåller sig olika filosofiska teorier om medvetandet till moderna teorier om hjärnans funktioner? När uppstår medvetande under evolutionen och vilka organismer har medvetande? Kan fysikens fältbegrepp hjälpa oss att förstå medvetandets relation till hjärnan och behövs kvantmekaniska lagar för att beskriva relationen? Dessa och andra frågor kommer att diskuteras!
Kvällen arrangeras av Cusanus och Teologiska fakulteten vid Uppsala Universitet, i samarbete med Folkuniversitetet och Newmaninstitutet.
Måndag 30 januari kl. 19.00 i Newmaninstitutets aula, Slottsgränd 6
För mer information, se Facebooksidan:
www.facebook.com/www.cusanus.se
Varmt välkomna!

Poster: Hjärnan och medvetandet

Apokryfdag på Newmaninstitutet

Uppsalagrekiskan och patristikseminariet bjuder in till en temadag om narrativa strukturer i apokryfer.

Tid: torsdag 26 januari, kl. 10-16
Plats: Newmaninstitutet, Slottsgränd 6, U-a.

10:00-10:15 Introduction | Barbara Crostini, Uppsala
10:15-11:15 Apocryphal Writings: an Overview | Sever Voicu, Vatican Library and Institutum Augustinianum, Rome
11:15–11:45 Coffee Break
11:45–12:45 The other in John Moschus’ Meadow | Ulla Tervahauta, Helsinki
12:45–14:00 Lunch
14:00–15:00 Intertextual framing in Pistis Sophia |Petter Spjut, Uppsala
15:00–16:00 A story about Andrew, Philemon, a talking dog, and a dismembered infant: reconstructing the plot of a Coptic apocryphon | Ivan Miroshnikov, Helsinki

Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur

I en nyutkommen antologi, Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur, red. Maria Andersson och Elina Druker, berörs bland mycket annat litteraturens roll som kulturförmedlare i en mångkulturell värld. Här bidrar Helena Bodin, lärare på Newmaninstitutet, med artikeln ”Två flickors minnen – kulturmöten mellan svenskt och ryskt”, som tar upp ett par svenska skildringar av rysk-ortodox tro och tradition.

I fjorton artiklar av forskare verksamma inom litteraturvetenskap, konstvetenskap eller postkoloniala studier behandlar antologin skildringar av det mångkulturella samhället i barn- och ungdomslitteratur i både bild och text. Genom nedslag i såväl svensk som internationell barn- och ungdomslitteratur diskuteras framställningen av svenskhet och nationella minoriteter samt upplevelser av främlingskap och gränsöverskridande möten. Här förs en reflekterande diskussion runt hur olika kulturer gestaltas i skönlitteraturen, vilket även ger perspektiv på några av 2000-talets debatter om barn- och ungdomslitteratur i Sverige.

Boken är avsedd för kurser i litteraturvetenskap och lärarutbildning vid universitet och högskolor, men kan med god behållning läsas av alla med intresse för barnlitteratur och frågor kring mångkultur.